Konkurencja – w zasadzie niezależnie od branży – skłania do szukania pomysłów, które mogą sprzyjać wzrostowi zysków. Częstą praktyką jest zwrócenie uwagi potencjalnych klientów na konkretny asortyment. Sposobów na to jest mnóstwo. Jednym z nich jest ułożenie towarów przynoszących największe zyski na wysokości wzroku, czyli mniej więcej w środkowej części regałów sklepowych. Warto wspomnieć też o wyborze odpowiedniego oświetlenia w sklepie. Jest to bez wątpienia element, który ma realny wpływ na decyzje zakupowe klientów, a tym samym na wysokość sprzedaży. Chcesz wiedzieć, jakie powinno być oświetlenie w sklepie? Na co zwrócić uwagę podczas jego wyboru? W naszym artykule znajdziesz odpowiedź.
Spis treści
- 1 Projektowanie oświetlenia sklepu – dlaczego warto przyłożyć szczególną uwagę?
- 2 Jakie rodzaje lamp powinny znaleźć się w sklepie?
- 3 Czy oświetlenie do sklepu ma wpływ na decyzje klientów?
- 4 Lampy LED do sklepu – jakie opcje masz do wyboru?
- 5 Czym się charakteryzuje oświetlenie LED sklepu?
- 6 Oświetlenie sklepu odzieżowego – na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać?
- 7 Jakie oświetlenie wybrać na witrynę sklepową?
- 8 Oświetlenie sklepu spożywczego – jak zachęcić klientów do zakupów?
- 9 Oświetlenie sklepowe szynowe LED – jakie są zalety tego rozwiązania?
- 10 Profesjonalne oświetlenie sklepów – podsumowanie
Projektowanie oświetlenia sklepu – dlaczego warto przyłożyć szczególną uwagę?
Oświetlenie w sklepie spełnia wiele funkcji. Na przykład rolą oświetlenia akcentującego jest zwrócenie uwagi klienta w konkretne miejsce, na którym znajdują się wybrane wcześniej produkty. W skrócie więc można powiedzieć, że odpowiednio dobrane oświetlenie sklepu ma kusić potencjalnych konsumentów. Sprawić, aby wejście do danego sklepu oraz oglądanie towarów było przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem kojarzącym się z koniecznością wydania pieniędzy. Profesjonalne oświetlenie sklepów sprawia, że Klienci chcą spędzać więcej czasu w danym miejscu. A to najczęściej wiąże się z większymi zakupami.
Jakie rodzaje lamp powinny znaleźć się w sklepie?
Wiedząc już, jak ważne znaczenie ma wybór właściwych lamp, nie powinno dziwić, ze sklep powinien być wyposażony w ich różne rodzaje. Oprócz oświetlenia ogólnego powinno być jeszcze zamontowane oświetlenie zadaniowe i reflektory punktowe. Zastosowanie znajdą również różnego rodzaju podświetlenia. Ich zadaniem jest zaakcentowanie wybranych towarów oraz stworzenie atmosfery, która będzie zachęcała do interakcji.
Czy oświetlenie do sklepu ma wpływ na decyzje klientów?
Okres wiosenno-letni dla wielu osób jest przyjemny nie tylko ze względu na budzącą się do życia przyrodę, kwitnące kwiaty oraz myśl o urlopie. Jest to czas, w którym wiele dni jest słonecznych. Dzięki temu ilość endorfin, czyli tak zwanych hormonów szczęścia rośnie. A to z kolei ma pozytywny wpływ na samopoczucie. Czy można wysnuć więc teorię, że sztuczne oświetlenie w sklepie również wpływa na nasze życie? Naukowcy uważają, że jak najbardziej, sztuczne oświetlenie, a dokładniej rzecz ujmując jego poziom, przyczynia się np. do tego, że odczuwamy ciepło. Co to dokładnie oznacza w tym kontekście? Chociażby to, że nasze emocje odczuwamy mocniej.
Lampy sklepowe i ich wpływ na zakupy
W poprzedniej części artykuły odpowiedzieliśmy na pytanie, czy oświetlenie sklepowe ma wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Teraz chcemy kilka słów więcej powiedzieć na temat tego, jaki ma wpływ. Przede wszystkim jest jednym z elementów, który ma ogromne znaczenie w kontekście tworzenia przyjaznej atmosfery. Im milej klient czuje się w danym sklepie, tym chętniej tam zostanie, lub odwiedzi go ponownie. To jednak nie wszystko. Profesjonalne oświetlenie sklepów to także umiejętność stymulowania zachowań konsumentów – wzmacnianie wizerunku marki, czy też wpływanie na proces podejmowania decyzji zakupowych.
Lampy LED do sklepu – jakie opcje masz do wyboru?
Nowoczesne metody produkcyjne oraz możliwości, jakie dzięki nim zyskaliśmy, pozwalają na coraz lepsze zaspokajanie potrzeb konsumentów. Jedną z nowości technologicznych w zakresie oświetlenia sklepów jest wykorzystanie źródeł światła, które oparte są o technologię LED. Stały się one niezwykle popularne. Na rynku dostępne są różne rodzaje oświetlenia LED, które mogą zapewnić białe światło w wielu odcieniach: neutralnym, zimnym oraz ciepłym. Jeśli jest taka potrzeba, mogą one również emitować światło niemalże w każdym kolorze – czerwonym, zielonym, niebieskim itp. Oświetlenie LED sklepu najczęściej wykorzystuje się do ogólnego oświetlenia sal sprzedażowych. Doskonale sprawdzają się tam panele LED. Swoją popularność zawdzięczają pełnej powierzchni świecenia, a co za tym idzie równomiernemu doświetleniu wnętrza. Prócz oświetlenia głównego nie można zapomnieć również o lampach punktowych, których zadaniem jest zaakcentowanie wybranego produktu skupioną wiązką światła.
Panel LED 60×60 |
Panel LED 120×30 |
Panel LED 120×60 |
Czym się charakteryzuje oświetlenie LED sklepu?
Dlaczego oświetlenie typu LED jest tak popularne? Przede wszystkim system tego rodzaju wyróżnia się niskimi kosztami zużycia energii elektrycznej. Jednocześnie, jest on bardzo trwały, dzięki czemu konieczność obsługi oraz konserwacji jest mocno zminimalizowana. W przypadku sklepów energia elektryczna jest jednym z podstawowych kosztów utrzymania. Dlatego możliwość jego zmniejszenia ma ogromne znaczenie. Oprócz korzyści finansowych, lampy sklepowe LED mogą też przyczynić się do wydajniejszego i efektywniejszego wykonywania zadań. A jest to możliwe, m.in. dzięki temu, że systemy te oferują, chociażby możliwość regulacji natężenia światła. Jakie korzyści mogą z tego płynąć? Światło w sklepie będziemy mogli dostosować odpowiednio do pory dnia i oferowanego asortymentu.
Oświetlenie sklepu odzieżowego – na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać?
Podstawą przy wyborze oświetlenia do sklepu odzieżowego jest jego odpowiedni podział na strefy. Lampy, które znajdą się na witrynie sklepowej, w przymierzalni, nad kasami czy też w części sprzedażowej nie będą takie same. Dlatego warto przygotować się do przedsięwzięcia, jakim jest wybór oświetlenia do sklepu. Mamy nadzieję, że choć trochę Ci w tym pomożemy. Zapraszamy do dalszej części artykułu.
Jakie oświetlenie wybrać na witrynę sklepową?
W szczególności w przypadku branży odzieżowej witryna sklepu jest jego wizytówką. Często potencjalnemu klientowi wystarczy jedno spojrzenie, aby wyrobić sobie opinię na temat danego sklepu, a tym samym podjąć decyzję, czy wejść do niego, a jeśli tak to z jakim nastawieniem. Oświetlenie witryn sklepowych nie jest więc prostym zadaniem. Jednak, stosując się do kilku prostych zasad, możesz sprawić, że będzie to nieco łatwiejsze.
- Stosowanie osłoniętych źródeł światła nie jest najlepszym rozwiązaniem.
- Najlepiej w takiej sytuacji sprawdzą się reflektory o zróżnicowanej optyce. Zapewni to możliwość tworzenia kontrastów oraz kierowanie świateł na wybrane elementy.
- Witryny najlepiej jest oświetlać od góry.
- Światło kieruj zawsze do wnętrza witryny.
Oświetlenie do sklepu odzieżowego – co wybrać do przymierzalni?
Przymiarki ubrań przed zakupem nie są niczym dziwnym. W internecie znajdziemy mnóstwo influencerek, które przygotowują filmy z przymierzalni bardziej i mniej znanych sieciówek, komentując nie tylko to, jak wyglądają w wybranych przez siebie strojach, ale również to, jak widzą się w danym świetle. Warto więc zadbać o to, aby oświetlenie w przymierzalni było odpowiednio dobrane. Na ten temat krąży wiele mitów. Jednak jak się okazuje naturalność, w tym wypadku powinna zdecydowanie wygrać.
Oświetlenie znajdujące się w przymierzalni, nie może wprowadzać klientów w błąd. Jeśli będzie ono „podkręcało” rzeczywistość, po powrocie do domu i zobaczeniu produktu w świetle naturalnym, konsument może poczuć się rozczarowany. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest neutralne, białe światło o wysokim wskaźniku oddania barw. Wybieraj więc profesjonalne oświetlenie sklepów.
Oświetlenie sklepu spożywczego – jak zachęcić klientów do zakupów?
Jako przedsiębiorca prowadzisz działalność z nastawieniem na uzyskanie jak największych zysków. Nie ma w tym nic dziwnego. Jednym ze sposobów na jego zwiększenie, jest zmniejszenie wydatków – oczywiście tam, gdzie jest to możliwe. Między innymi dlatego, coraz częściej jako oświetlenie sklepu spożywczego wybiera się lampy LED. Oprócz względów finansowych ważne jest jeszcze zadbanie o to, aby umiejętnie wykorzystać światło do zachęcenia klientów, do kupna danych produktów. Podstawą w sklepach spożywczych jest odpowiednie wyeksponowanie towaru. Jak to zrobić? Jakiego rodzaju oświetlenia użyć?
Ciekawym rozwiązaniem są lampy liniowe LED. Wyróżnia je możliwość równomiernego oświetlenia i to nawet dużych przestrzeni. Jednocześnie są one na tyle dyskretne, że nie rzucają się klientom w oczy. Oświetlenie do sklepu spożywczego w postaci lam liniowych LED to gwarancja dokładnego oświetlenia pozwalającego na szybkie znalezienie przez klienta produktu, którego szuka.
Lampa liniowa podtynkowa |
Lampa liniowa natynkowa |
Lampa liniowa wisząca |
Oświetlenie sklepowe szynowe LED – jakie są zalety tego rozwiązania?
Wspomnieliśmy już w tym artykule o panelach LED oraz lampach liniowych, które doskonale sprawdzają się jako oświetlenie ogólne. Jednak w sklepach często wykorzystuje się też oświetlenie punktowe. Dlatego, chcielibyśmy powiedzieć kilka słów na temat rozwiązania, jakim jest oświetlenie szynowe. Jest to propozycja, która pozwala na podkreślenie ważnych dla sklepu towarów. Jak to działa? Na szynoprzewodach, które przytwierdzone są do sufitu, znajdują się lampy sklepowe, które można dowolnie przesuwać. Dzięki temu łatwe jest wyeksponowanie danych produktów. Zwłaszcza że ilość lamp czy np. rodzaj opraw można wymieniać w zależności od efektu, jaki chce się uzyskać.
Lampy do szynoprzewodu |
Szynoprzewody oświetleniowe |
Szynoprzewody magnetyczne |
Profesjonalne oświetlenie sklepów – podsumowanie
Oświetlenie sklepu czy to odzieżowego, czy spożywczego powinno być jedną z rzeczy, nad którymi warto się zatrzymać i zastanowić. Zadaniem odpowiednio dobranych lamp oraz żarówek jest zachęcenie klientów do tego, aby odwiedzili daną przestrzeń. Jakby tego było mało, ważne jest uzyskanie efektu, który pozwoli na to, aby robili to z chęcią, czerpiąc z tego przyjemność. Jeśli więc modernizujesz swój sklep lub dopiero go otwierasz, zadbaj o to, aby dostosowany był do potrzeb klientów. Jednocześnie pomyśl o zmniejszeniu kosztów, decydując się na energooszczędne oświetlenie LED sklepu.